Saturday 26 May 2012

10A di sekolah belum tentu 4.00 di universiti

assalammualaikum...
nk bincang sgt2 post ni...tp x reti nk starting...xpe2...try satu2...nanti ade la idea..
kenapa aku cakap 10A di sekolah belum tentu 4.00 di universiti?
kita kena igt..yang cara pembelajaran di sekolah teramat berbeza dgn u..
kt u,korg kena blajar sendiri2..sedangkan masa skolah dulu kita kena suap mcm2 dgn cikgu...cikgu paksa kita belajar...kt u...xde spe pun nk halang ko nk blajar atau x..janji bila result kuar...ko dpt result yg bagus2...
setiap kursus yg kita mintak tu..sebenarnya mempunyai pelbagai keupayaan yg korg ada...
cm contoh..course yg aku amek adalah diploma pengurusan maklumat..atau dlm bahasa inggeris kita pnggil diploma in information management...
dlm course ni...sape2 yg rasa mmg kencang dalam menghafal dan mengingat atau sng cerita suke membaca...mmg sesuai dgn course ni...sbb kt sni mmg otak ko menghafal jek la...jd..kalau x pegi kelas pun xpe..janji kt bilik ko study semula...bg cpt paham...tp jgn slalu sgt xdtg kelas...kang kena barred sendiri tanggung...jgn nk petik kt blog ni plak k..
cm aku,aku ni xtw la nk ckp otak ape...maybe otak jenis xsuke membaca...menghafal...dan sama waktu dgnnya kot..tp seriously..aku kalau menghafal..benda yg aku hafal cume bertahan dlm 3 jam jek...pastu da lupa semua...
bg bdk2 yg mse spm dulu subjek sejarah...english..geo..dan yg lain2 yg kena hafal...aku cadangkan ko amek la course ni...insyallah kalau rajin dan ada rezeki...korg akan dpt pangkat kelas 1 bila da grad nti...
so,sebenarnya...setiap course yg kita amek ni...ada method yg mmg dlm kepala otak ko kena ada...contoh..diim=mengahafal..dqs/dcs=mengira..dbs/acc=kira2 dlm akaun..
so..kalau jenis yg 4.00 dlm diim...belum tentu 4.00 kalau amek course dqs...sbb cara belajar berlainan...
serupa jgk dgn bdk dqs yg 4.00..belum tentu 4.00 dlm diim..
kt u ni...kalau da rasa diri kita xpandai..kena la belajar rajin skit...cm aku...bkn otak menghafal...tp alhamdulillah mase final aritu aku xtdo mlm nk menghafal jek...kira aku dpt jwb 80% soalan mse final aritu...disebabkan aku punya carry mark cm ape ntah...aku pnya gred terus jatuh..aku xkisah sgt..sbb carry mark jek aku nk kena perbaiki lg...final nmpak da ok...so..sem dpn nampaknya kena kerja keras sikit untuk dptkan carry mark..kalau da dpt dalam 30/40..mmg aku rsa bersyukur sgt...


dkt u..sebenarnya kalau nk pandai..korg kena rajin lebih skit dari zaman sekolah...lecturer jarang ksik note2 diorg..kalau ada pun...kira korg untung la dpt lecturer cmtu...
ada senior aku dulu...dia time skolah dekat mrsm..dia spm dpt 5 A..yg aku tahu dia punya A semua subjek2 yg susah..cm sains tulen..add math..math modern..then dia dpt masuk matrik...
kt matrik..dia kena buang..sbb ponter rendah..aku tanya la dia cmne dpt pointer rendah..dia kata sbb dia mls nk study..then asyik main dota jek kt bilik...
pastu dia dpt masuk uitm..amek diploma computer science..course ni..mmg byk gler pakai math ngan addmath cm skolah dulu...disebabkan dia punya malas tahap dewa time nk study...akhirnya beliau tersingkir dlm uitm ni...bayangkan..besok paper dia..mlm tu boleh plak dia melantak main dota...aku da ckp kt dia byk kali..ape boleh buat..da dia xnk dgr...aku mls la nk bebel lebih..pada keesokan harinya..dia tertido sampai lupa nk gi paper dia...muka selamber jek...dia kata nanti la buat mc kt penawar...bila da msuk sem dpn..aku tanya la senior aku yg lain psl dia..rupanya da dismiss...xtw la nk ckp ape..da dia degil...



kalau korg pandai bahagi2 masa kt u...insyallah korg boleh berjaya...time main..main jgk..time study..study la btul2..jgn la main jek sepanjang masa...bila time nk blajar..bila time nk rehat...itu belum lg dgn aktiviti kolej yg berlambak nanti...lg la xde mase nk setel assignment...



akhir sekali...dlm nk pilih course nanti..siasat betul2 course yg korg amek tu...cara belajar dia cmne...itu ini...sbb nnti xde la menyesal di kemudian hari..pilih course yg korg rasa boleh bwk...bkn yg ko minat..kdg2..course yg kita minat..belum tentu kita boleh bwk...apepun...gdluck la pada sesape yg dpt sambung belajar..

kesimpulannya...x semua org terkena cm aku ckp...ada yg lemah menghafal..tp disebabkan dia rajin...boleh jek score dlm course tu...
assalammualaikum...

No comments:

Post a Comment